QR FAQ PLATSVARUMÄRKE
VAD ÄR ETT VARUMÄRKE?
Det är den bild och känsla som människor har av ett företag, en produkt, en person eller en plats. Det handlar om rykte, identitet och igenkänning.
VAD ÄR ETT PLATSVARUMÄRKE?
Det är hur en plats – en stad, region eller ett land – uppfattas av människor.
VARFÖR JOBBAR PLATSER MED SITT VARUMÄRKE?
De vill skapa en bild av platsen som gör den attraktiv för invånare, besökare, företag och investerare.
VEM ÄGER PLATSVARUMÄRKET?
Ingen äger det men alla påverkar det.
Samtidigt kan man säga att det ägs gemensamt av alla som bor och verkar på platsen.
Alla påverkar bilden och det är framförallt det som görs, inte sägs, som skapar ett starkt platsvarumärke.
ÄR PLATSVARUMÄRKET ENDAST TILL FÖR ATT LOCKA NYA INVÅNARE, BESÖKARE OCH FÖRETAG TILL PLATSEN?
NEJ, det handlar även om att skapa stolthet hos de som redan bor där. När invånarna känner att deras plats utvecklas och är på väg framåt, blir de ambassadörer som sprider en positiv bild.
VARFÖR SKA MAN MARKNADSFÖRA EN PLATS?
Ju starkare och tydligare platsen är i sin kommunikation mot omvärlden, desto mer attraktiv blir platsen att besöka, bo i eller investera i.
KAN MAN TA FRAM ETT NYTT PLATSVARUMÄRKE?
NEJ! Alla platser har redan ett varumärke, vare sig de vill det eller inte. Det är som en persons rykte – det finns där, oavsett om man aktivt försöker påverka det eller inte.
Men man kan arbeta med ett platsvarumärke och då handlar det om att forma och förstärka den bild man vill att andra ska ha av platsen.
VAD HÄNDER OM EN PLATS INTE ARBETAR MED SITT VARUMÄRKE?
Om en plats inte gör något aktivt, styrs varumärket helt av människors åsikter, nyhetsrubriker eller gamla fördomar.
KAN MAN FÖRÄNDRA ETT PLATSVARUMÄRKE?
Även om ett platsvarumärke alltid finns, kan bilden alltid utvecklas, förändras och stärkas genom medvetna insatser. Det handlar om att platsen kan vara med och styra berättelsen, snarare än att bara låta andra göra det åt en.
VEM ÄR BÄST LÄMPAD ATT HÅLLA I TRÅDARNA NÄR DET GÄLLER ARBETET MED ETT PLATSVARUMÄRKE?
Den varierar vilka som är bäst lämpad att driva arbetet men ofta är det en kommun eller region som tar ledarrollen i arbetet. Sedan är det helt avgörande att invånare, näringsliv, föreningar och organisationer är med och bygger bilden av platsen.
Det handlar inte om vem som ”borde” jobba med det – det handlar om att de som bryr sig om platsen gör det tillsammans!
VARFÖR ÄR DET OFTA DEN KOMMUNALA VERKSAMHETEN SOM HÅLLER I TRÅDARNA?
Ett platsvarumärke kräver samarbete mellan invånare, företag, turism och kultur mm. Kommunen är ofta den aktör som är bäst lämpad att samla alla dessa parter och få dem att arbeta mot samma mål.
ÄR DET MÅNGA SVENSKA PLATSER SOM JOBBAR AKTIVT MED SITT PLATSVARUMÄRKE?
JA, det är många svenska platser som gör det. Stora som små.
BORDE INTE PENGARNA I STÄLLET SATSAS PÅ SKOLA, VÅRD OCH OMSORG MM?
Ett starkt varumärke kan locka fler företag, turister och invånare, vilket i sin tur skapar mer skatteintäkter som kan användas för skola, vård och infrastruktur. Ett attraktivt varumärke gör att fler vill bo och arbeta där – vilket långsiktigt stärker ekonomin.
DET RÄCKER VÄL ATT PLATSEN ÄR BRA – MÅSTE DEN VERKLIGEN MARKNADSFÖRAS?
En plats kan vara fantastisk, men om ingen vet om det, kommer inte människor eller företag att flytta dit eller komma som besökare. Synlighet är avgörande i konkurrensen mellan städer och regioner.
VAD ÄR NYTTAN MED ATT JOBBA MED PLATSVARUMÄRKET – FOLK HAR VÄL REDAN SIN BILD AV PLATSEN?
Människors bild av en plats kan förändras över tid. Många platser som jobbat aktivt med sitt varumärke har över tid sett att det gett god effekt.
PÅ VILKET SÄTT ÄR ARBETET MED PLATSVARUMÄRKET EN BRA INVESTERING?
En plats som attraherar människor och företag, skapar en långsiktigt positiv utveckling.
HAR ÄVEN MINDRE PLATSER NYTTA AV ATT ARBETA MED SITT PLATSVARUMÄRKE?
JA, kanske ännu mer än en storstad!
Mindre platser riskerar utflyttning, särskilt bland unga, men genom att aktivt arbeta med sitt varumärke kan platsen tydliggöra varför människor ska bo kvar, locka barnfamiljer och hemvändare att återvända samt profilera sig som en attraktiv plats att leva och bo i.
MÅSTE EN PLATS FÖRSÖKA LOCKA TILL SIG FLER BESÖKARE OCH TURISTER?
Nej, det är inget måste men besökare och turism gynnar handel, hotell och restauranger mm.
ÄR INTE ARBETET MED PLATSVARUMÄRKET EN ONÖDIG KOSTNAD FÖR PLATSENS SKATTEBETALARE?
Aktivt arbete med ett platsvarumärke innebär ofta en relativt hög initial kostnad, men det är en långsiktig investering som ofta betalar sig flera gånger om.
Precis som företag investerar i marknadsföring för att öka sin försäljning, behöver platser investera i sin attraktionskraft. Om en plats inte jobbar med sitt varumärke, kan den tappa konkurrenskraft jämfört med andra platser.
Platsvarumärke är en investering, inte en kostnad – det skapar fler jobb, ökar inflyttning och stärker ekonomin, vilket på sikt ger mer skattepengar till skola, vård och välfärd.
VARFÖR LÄGGA PENGAR PÅ EN LOGOTYP OCH SÅNT?
Då det finns en gemensam grafisk manual för platsvarumärket, säkerställs en enhetlig och tydlig visuell identitet, vilket skapar igenkänning och stärker platsens varumärke. Den ger riktlinjer för färger, logotyper, typsnitt och andra designelement, vilket gör kommunikationen professionell och sammanhållen.
ÄR DEN GRAFISKA MANUALEN OCH LOGOTYPEN SÅ VIKTIG?
Dessa delar är viktiga, men de är ändå bara en liten del av platsvarumärke. De hjälper till att skapa igenkänning, enhetlighet och en visuell identitet, men de måste stödjas av verkliga upplevelser, berättelser och värderingar.
Men det är viktigt att platsen lever upp till den bild som den förmedlar, annars tappar varumärket sin trovärdighet.
HAR DU NÅGON FRÅGA SOM DU VILL HA SVAR PÅ?
Maila den gärna till info@quiteright.se så ska vi göra vad vi kan för att svara på den.