Quite Right | QR-Apan
17825
page-template-default,page,page-id-17825,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,columns-4,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_bottom,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Sanningen om QR-Apan

Våren 2015 dök det plötsligt upp en Apa på Quite Right. Många undrade varför. En del undrar fortfarande.

Det känns som att det är dags att berätta.

Då, när Apan introducerades, märktes det helt klart att vissa irriterade sig över ”barnsligheten”. Det hördes röster som menade att det är väldigt oseriöst att ”hålla på med en låtsasapa”.”Quite Right kommer tappa omgivningens förtroende om inte Apan plockas bort”.

Apan ansågs helt enkelt som något dålig för varumärket Quite Right. Vi fick en extremt stark lust att motbevisa belackarna.

En del människor listade dock ganska snabbt ut att det fanns en tanke med Apan och hur konstigt det än kan låta så var det faktiskt en flera som direkt fattade tycke för denna lilla figur, trots att de inte visste så mycket om honom.

Då Quite Right grundades 2010 var en sak väldigt klart: det här varumärket skulle inte  följa strömmen och göra som alla andra. Vår önskan var att vi på något sätt, skulle vara med och göra skillnad och då insåg vi behovet av en någon som kunde vara med och ”fronta” vissa saker.

Många leksaksaffärer (både fysiska och på webben) besöktes men vi hittade inte den ”helrätta” apan. Som av en ren tillfällighet hittade vi honom istället hemma hos några bekanta.

Tillsammans med en stor hög urvuxna barnkläder skulle han skänkas (eller snarare slängas). Han hade under några år varit en leksak i mängden och nu var han “förbrukad” och inte längre önskvärd. Han låg där ”i bara mässingen” och var redo för tippen.

Vi tog hand om Apan och bad en sömmerska att sy upp passande kläder. Nästa steg var att ge hen ett namn.

Om någon undrar varför apan heter just QR-apan så är det så här:

De allra flesta gillar korta/snabba namn och vi människor har en stor vilja att “förkorta”. Hen skulle alltså ha kunnat heta Apan men vi ville få hen starkt förknippad till varumärket Quite Right och våra värderingar. Tidigt i namnprocessen hette hen Quite Right-Apan men med tanke på det här med förkortningar så blev det QR (förkortning av Quite Right). Alltså QR-Apan.

Vi insåg självklart att ”apan-grejen” är lite annorlunda och att vissa människor kan välja bort Quite Right på grund av detta men vi har upptäckt att det faktiskt finns ganska många som uppskattar varumärken som tar in en apa i verksamheten.

En annan grej som är väldigt roligt är att lyfta fram någon eller något som finns men inte syns – och sedan göra något av den eller det!

Sedan apan kom in, har jag på ganska nära håll försökt att studera människors förhållningssätt till denna figur. Hur reagerar de? Vad säger de

Jag har också full förståelse för de som varit avvaktande. Fram till idag så har jag ju inte varit tydlig med apans roll.

Lika överraskande har det varit med de som direkt och utan reservationen tagit apan till sig.

QR-Apan är inte världskändis men vem vet hur det blir längre fram